tisdag 8 april 2014

UÄCK!

Det är inte lätt det här med att bli vegan. Kommer nog förbli lakto-ovo vegetarian ett bra tag framöver. För det första så vill jag inte ändra min kost så drastiskt i USA för familjen måste ju redan anpassa sig efter mig en hel del när de köper varor. Men för det andra så kommer det ta lång tid att lista ut vad man kan ersätta all mat med. Jag vill äta så mycket veganskt och ekologisk/organisk mat som möjligt. Därför har jag på sistone börjat kolla upp recept och försökt hitta enklare saker att börja med. Sen jag slutade äta kött så har jag vant mig vid att äta vegetarisk schnitzel och sojakorv istället och älskar det numera. Jag dricker mjölk rätt ofta och använder det ibland i matlagning. Så igår köpte jag hem sojamjölk och mandelmjölk för att se hur det smakar....... UÄCK! Jag har aldrig varit med om maken till äckligare drycker. Nä nä, det blir att hålla igen lite på mjölkprodukterna istället. Kommer inte sluta med det helt än på ett tag. Men de kommer i alla fall inte blir ersatta med soja eller mandel.

Nu hittade jag precis den här hemsidan där man kan beställa hem raw food i matkassar, smoothies, chokladpraliner osv. Jag har sett fram emot att hitta en Whole Foods Market i Chicago men det här kan ju vara ett bra alternativ för personer här i Sverige. För mig är det här i första hand en principsak och jag håller hårt på mina principer. Men bonusen blir ju att man mår bra inombords av produkter som inte är nersprutade med kemikalier och som inte innehåller animaliska ämnen.


För fyra år sedan hade jag praktik på en förskola där en av förskollärarna uttryckte sitt missnöje för mig att ett par förälder prompt ville att barnet bara skulle äta vegetarisk mat. Hon tyckte det var fel av föräldrarna att "tvinga på" barnet sina etiska åsikter om köttindustrin och att barnet själv skulle få välja när hen blev vuxen. Just då visste jag inte vad jag skulle svara, men idag vet jag det:

Jag ser inget fel med att en förälder uppfostrar sitt barn på vegetarisk/vegansk mat så länge denne ser till att barnet får i sig alla näringsämnen (ja, man kan få i sig alla viktiga näringsämnen trots att man inte äter kött... allt annat är rykten...). Och det denna förskollärare inte tänkte på var att hon själv hade gjort ett val åt sina egna barn genom att dagligen servera dem kött. Hon hade valt att låta dem stötta köttindustrin. Jag kommer personligen uppfostra mina barn på en vegetarisk/vegansk kost beroende på vad jag själv äter under den tiden. Men när de är gamla nog så får de helt välja själva om de vill bli köttätare. Men de kommer att ta det här beslutet medvetna om hur köttindustrin fungerar, till skillnad från nästan alla köttätande barn som inte vet det.

"I like animals, all animals. I wouldn't hurt a cat or a dog - or a chicken or a cow. And I wouldn't ask someone else to hurt them for me. That's why I'm a vegetarian." - Peter Dinklage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar