måndag 14 april 2014

Bäckar porlar fram en ljuv musik

Den här morgonen har det varit nästan plågsamt att läsa andras au pair bloggar. En sitter just nu på flyget till New York, en annan har semester i Florida och på flera bloggar läggs det upp jättevackra bilder på palmträd och folk i shorts. Och här sitter jag i min flanellpyjamas och känner hur årets hittills varmaste dag bankar på rutan. Och i mina tankar tar jag barnvagnen och drar ut med två småkottar. Äter glass, leker på sandstranden och njuter av livets allra enklaste saker. Men när jag tittar ut genom fönstret så är jag i samma stad som förr och jag gör mig redo för att gå till skolan och skriva på meritportföljen.

Men jag fick ett mejl från pappas kusin Annelie som berättade att hon och pappas mostrar skulle iväg till Knutsberg och Henardalen idag. Blev nästan avundsjuk men längtar också! Vi ska åka dit tillsammans inom några veckor och bara njuta av omgivningen!


Henardalen är ett naturreservat fullt med sällsynta och fridlysta blommor. Där systrarna Ekstrand, alltså min farmor och hennes systrar som ska dit idag, lekte, badade och plockade mängder av blommor som de sålde i Malmköping. Just nu är det fullt med vitsippor, blåsippor, äkta rödsippor, gulsippor, gullpudror och mycket mer berättar Annelie. Mitt i dalen rinner en bäck från sjön Henaren och där finns det en bra plats att fika på.

Knutsberg är ett gammalt torp som farmor och hennes föräldrar flyttade till den 5 april 1934. För några dagar sedan var det med andra ord 80 år sedan...där föddes sedan farmors två småsystrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar