söndag 23 mars 2014

En släkforskares väntan

Ugh, för varje stund som går utan att få svar av familjen så blir jag bara mer och mer nervös xD Är jobbigt att inte veta om jag ska ställa in mig på att åka till USA eller inte. De senaste veckorna har jag helt tappat visionen för att vara au pair där på grund av att allt är så oklart. Igår mejlade Chicago-familjen mig och bad om en intervju så vi ska snacka via Skype imorgon kväll. Såvida inte New Jersey-familjen skriver och säger att "Brad" har fått behålla jobbet såklart.

Har underhållit mig själv med att gå igenom morfars gamla släktforskningspärmar. Han forskade klart allt på både sin och mormors sida under sin livstid. Det är "bara" ett tusental personer och deras livsöden som jag nu ska lägga in på Ancestry.se där jag har mitt släktträd. Får bli lite i taget. Men jag har läst igenom allt och plockat ut det allra roligaste och mest spännande som hände i mina förfäders liv!

Min farfars far

¤ De roligaste namnen jag hittade som jag gapskrattade åt när jag läste var dessa.
Sven Windrufwa och hans fru Ingeborg Kråka. Jag vet inte hur de lyckades få till såna perfekta namnkombinationer men kul är det i alla fall :P

¤ En förfader vid namn Brynte blev korpral och var bland annat fånge i Preussen i 3 år! Han påstås även ha varit fånge hos ”hundturkarna” (deras ord, inte mina...) men kunde fly tillsammans med en kamrat. De fick hjälp av en piga som drunknade när de skulle simma över en flod. Av samvetskval över att de lät detta ske skall han ha dränkt sig i Skärmnäsviken i Värmskog när han var 60 år.

¤ I en anteckning från slutet på 1700-talet har man beskrivit en familjs dotter Cajsa, som "fånig och oduglig till arbete."

¤ Vid vårtinget 1752 stod nämndemannen Erik Andersson i Ed anklagad för att ha smädat Jon och hans bror Nils Jonsson i Söpple. Bland annat hade han kallat dem för ”rävar utan rumpor”.

¤ Knut Bryntesson var bonde, nämndeman, häradsdomare, riksdagsman och gästgivare. Han var gift med Börit Larsdotter. Deras sönder Brynte och Johannes blev präster och kallade sig Magnelius. De blev stamfäder till den kända släkten Magnell. Jag härstammar från deras bror Anders så gissar att jag inte har samma koppling till Magnell som jag har till de kända släkterna Terserus och König på farmors sida.

¤ Min gammelmormors mormor Anna hade en bror vid namn Per. Såhär stod det om honom: ”Sonen Per står noterad som sinnessjuk och kasserad. Tillståndet orsakat av olycklig kärlek. Han överfördes senare till Uppsala hospital”. Han föddes 1850 och dog 1890 så det var inte så länge sen...

Anna

¤ I Ramnäs var det någons son som var tidelagare och år 1771 avrättades och brändes på bål i Svinskogen i Munktorp. Googlade lite om sådana här brott och fick reda på att det var vanligare att man brände tidelagare (oftast unga män) på bål, än att man brände kvinnor som anklagades för häxeri på den här tiden. Tidelagarna brändes ofta på bålet tillsammans med djuret i fråga för folk trodde att djuret kunde föda ett onaturligt monster med två huvuden eller nåt sånt!

¤ Det var en kvinna vid namn Elisabet som även hade en dotter som hette Elisabet. Både hon och dottern, som var 9 år gammal, dog samma dag.

¤ I anteckningarna står det att en man vid namn Hans Persson hade fått en ”fin uppfostran och att han kunde läsa ur en bok”.


Coola namn i mitt släktträd!
Clemet
Salomon
Hindric
Zigfrid
Englick
Elleka
Jean
Thol
Israel
Anneka
Dordi
Laurentii
Lexandensis
Elvy
Drita
Katrine
Apollonia
Alvy
Laurentius Benedicti Bjugg
Catharina Austrensius
Gabriel Petri Hagelman
Catharina Svalandria.
Johannes Olai Austrenius
Johannes Schedagrus
Sigrid Asmundidotter
Asmund Andorisson Lithenius.
Theodorus Petri Dugg
Ericus Nicolai Ganzelius
En kvinna hette Elfdalia i efternamn. Häftigt, låter lite som alverna i Tolkiens värld.

4 kommentarer:

  1. Gud vad roligt att släktforska! Hade gärna gått igenom sådant där material som någon annan tagit fram. Tror att min farmor släktforskade lite grand. Men ingen aning om var den informationen tog vägen tyvärr.

    Vad jobbigt att de inte svarat ännu, jag håller tummar och tår att du dels för ett snabbt svar men också att det är ett positivt besked! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väldigt roligt :D
      Tack! Ja jag hoppas det också. Ibland kan det dröja några dagar innan de svarar på mina mejl så jag får vänta tålmodigt :P vilket är lättare sagt än gjort

      Radera
  2. Vad häftigt att ha så mycket information! :D Någon gång, ska jag också släktforska, jag är så himla fascinerad av historia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra :D ibland fastnar man men då blir belöningen så mycket större när man löser upp en knut och kommer vidare!

      Radera