fredag 21 februari 2014

Trolles trafikskola

Igår när jag var och hälsade på hos förskolan där jag brukade ha VFU så satt jag med på vilan. De lyssnade på en ny saga den här gången som barnen aldrig hade hört förut, men som jag lyssnade på jämt som liten. Trolles trafikskola! Gud så kul det var att höra det igen. Hittade hälften av alla de sagorna på de här Youtube-kanalerna nu också. Klicka här: Första. Andra. När jag var liten så prenumererade jag på detta och fick då och då hem nya kassettband och läshäften från Barnens Trafikklubb. Det var alltid ett kassettband där Trafik-Trolle och alla hans vänner sjöng låtar om trafikvett, läste barnsagor, hittade på jinglar och diskuterade allt möjligt roligt som Jolles rädsla för russin. I samband med det så fick man ett läshäfte som handlade om familjen Berglund som bor på Blåsippsvägen och består av mamma pappa, storebror Danne och lillasyster Millan. I varje historia hamnade familjen, oftast barnen, i någon typ av problem i trafiken som Trafik-Trolle kom och hjälpte dem med. I slutet av läshäftena stod det tips och råd till de vuxna. Jag minns att jag hade en reflex med Trolle på som jag älskade.



Jag minns allra bäst historierna där "Millan blir borttappad" och går hem till sin dagisfröken och ringer på för hon råkar veta att hon bor i närheten och "Danne i svampskogen" som var försiktig med att inte gå för nära bilvägen när han försökte hitta tillbaka till sin familj. Jag kan lova att jag aldrig har gått över ett övergångsställe utan att tänka på Millan när hon noga tittade åt både höger och vänster vid ett övergångsställe men inte kunde se vad som hände för hon hade en stor vinterluva som täckte huvudet. Kanonbra läromedel för barn i åldrarna 3-6 år! Humor och härliga sånger gör lärandet kul. För den som inte orkar gå igenom alla klippen på Youtube-kanalen länkar jag två av mina favoritklipp!

Jolle är rädd för russin...

En vacker låt som handlar om när Guldlock gick vilse i skogen och hittade de tre trollens hus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar