lördag 22 februari 2014

Au pair bloggar jag läser

Som de flesta andra au pairer så driver jag inte bara min egen blogg, utan följer även en biljon andra! Det är ju kul att dela sina upplevelser och få se andra går igenom samma saker. Det kastas uppmuntrade ord och råd mellan kommentarsfälten och de flesta är härligt positiva. Jag insåg för någon dag sedan att jag borde ta reda på mer om Cultural Care som jag ska åka med och även andra organisationer som man kan åka med. Har börjat höra en del skräckhistorier om au pairer som inte blir omhändertagna ordentligt av organisationerna när något gått fel i USA. Vissa har haft kontaktpersoner där som inte alls har gjort hembesök inom två veckor eller ringt när dem skulle och sedan har det visat sig att kontaktpersonerna var iväg på semester istället. Jag pratade nyligen med en tjej som blev på riktigt psykiskt misshandlad av sin värdfamilj. Fy helsike vad hon hade gått igenom mycket på bara ett par veckor. Det bästa rådet hon gav mig var att lita på min magkänsla, vilket hon själv inte gjorde utan åkte ändå. Hon gav mig även tips på bra frågor att ställa till både familjen och organisationen. Så jag ringde faktiskt till CC idag och ställde två frågor som jag tagit för givet att jag vet svaret på, men som jag ville försäkra mig om. Jag ville veta varför familjernas profiler inte alltid var fullständiga trots att CC säger att dem ska vara det. Svaret var att familjerna får gå in i matchningsprocessen utan bilder eller all information inlagd, men att dem får inte tacka ja till en au pair innan hela profilen är ifylld. Andra frågan var om även familjerna måste skicka in utdrag ur polisregistret, vilket CC sa att dem måste.

Jag har hört både positivt och negativt om CC, STS och Skandinaviska institutet. Mest positivt har jag nog hört om SI trots allt. Så jag ångrar väl lite att jag inte gick in i matchningsprocess med dem samtidigt. Känns lite sent att göra det nu när jag har träffat en sån go familj som jag verkligen tror kommer ta hand om mig. Men om det nu skulle bli så att jag inte bor med dem så kommer jag definitivt kolla in SI också! I grund och botten får man komma ihåg att majoriteten av au pairerna som åker har positiva upplevelser. De som har haft negativa upplevelser har oftast drabbats av den mänskliga faktorn - att inom alla yrken finns det tyvärr rötägg. Såna som bryr sig mer om att organisationen ska se bra ut än att de faktiskt står för sina misstag och ser till au pairernas välmående. Så det viktigaste vi kan göra är att utbilda oss själva om sånt som kan gå fel och ha en egen backup-plan ifall att organisationen inte stöttar oss. Därför har jag skrivit till flera av bloggarna som jag följer de senaste dagarna och vill tacka för era hjälpsamma svar! :) Här är mina favoritbloggar för tillfället. Följer några fler men det blir så många om jag ska länka till allt. Om ni har tips på nå andra au pair bloggar som ni tycker jag ska följa, hojta då till i kommentarsfältet!

alexandraaupair.devote.se

amandamariasvarld.wordpress.com

aupairdaniella.blogg.se

aupairelisabet.blogg.se

aupairmadeleine.blogg.se

aupairsandra.devote.se

cowgirlelin.blogspot.se

decibelles.blogg.se

emelieenstrom.blogg.se

fannysday.wordpress.com

fridalavida.se

jannicadihlen.com

jenniusa.blogg.se

juliab.forme.se

kalifornication.blogg.se

karinaupair.blogg.se

apelin.blogg.se

4 kommentarer:

  1. Vi läser i stort sett samma bloggar! Fick dock några nya tips :D Jag ska själv åka som au pair om en månad :) kika in på min blogg om du vill läsa mer: aupairjenny.blogg.se :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att jag kunde ge dig några tips :D tar absolut och kollar in din blogg! Ha det fint!

      Radera
  2. Vart i new jersey ska du bo? Jag åker nämligen själv dit med CC den 24 mars :) Kika in på dearamerica.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul! :) Jag ska bo i Glen Ridge, New Jersey så vi är nog inte särskilt långt ifrån varandra :)

      Radera