onsdag 8 januari 2014

Receptbok till USA

För flera månader sedan så köpte jag en bok där jag ska skriva ner alla mina favoritrecept. Både matlagning och bakning. Boken är lite shabby chic till utseendet. Älskar prydnader, tavlor och böcker som ser ut att ha stått i sommarstugan i ett halvt sekel. Det finns två anledningar till varför jag har skaffat den här boken. För det första så vill jag ju ha möjligheten att bjuda på mina favoritrecept hos min värdfamilj i USA! De kommer bjuda på sin kultur så jag vill självklart bjuda på min också. Måtten är ju annorlunda där borta så kommer få lov att tänka om lite när jag ska mäta upp mjöl och så vidare. För det andra så kommer jag ju flytta hemifrån efter USA. Genom åren har jag prövat så många olika recept, främst när det gäller bakning för jag tycker matlagning är tråkigt, så jag behöver skapa ett system. Jag vill inte stå i min egna lägenhet en dag och leta i kartonger, datorn och på internet efter ett litet recept. Dessutom vill jag samla på mig recept som till exempel mormor har bakat genom åren. De där kakorna och bullarna hon alltid bjuder på när det är kalas. Barndomsminnen. Sådant ska skrivas ner och bevaras. Det kommer säkert bli fler receptböcker genom åren. Jag ser fram emot den dagen då jag står i ett helt eget kök i en villa och kollar upp på hyllan där alla mina shabby chic receptböcker står! Ikväll gjorde jag varma mackor med champinjonstuvning på själv för första gången och lyckades riktigt bra!

Mmm... det här värmde riktigt gott i magen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar