lördag 25 januari 2014

"Att få en sak ur världen försvåras ofta av att vi inte lever i samma" - Stig Johansson

Ett skepp med klagomål kommer lastat. Är så frustrerad över matchningsprocessen just nu! Ni som redan är au pairer, hur länge brukade ni vänta på att få svar eller någon form av kontakt med familjerna ni blev matchade med? Jag har märkt att det är jättevanligt att man inte hör ett pip på två veckor och då tappar jag tålamodet och går vidare i processen. Cultural Care säger att vissa familjer kan ju vara bortresta, och visst kan dem vara det... men halva Amerika är väl inte på semester i slutet på Januari när de precis har gått tillbaka till jobbet efter julledigheten? Dessutom så är ju flera av dem hemma med sina barn. Hur kan det då inte finnas tid i alla fall en gång i veckan att sätta sig vid datorn och kolla mejlen? Det tar högst 5 minuter.

Den andra sortens värdfamilj är de som bokar intervju med mig nästan direkt. Det gör mig ju jätteglad för jag tänker "Yes, de har läst min profil och gillar den!". Men sen kommer det oftast fram att de tänker ställa alla profilfrågor genom intervjun istället. Profilen som jag satt i flera MÅNADER och skrev ihop så att de skulle SLIPPA ställa såna frågor flera gånger. Jag är helt okej med att svara på vissa av de frågorna för en del saker vill man ju bara beta av när man lär känna varandra, men den senaste familjen tog priset.

Vi bokade en intervju igår så jag satte väckarklockan på ringning idag så jag inte skulle försova mig. Men för det första så kallade dem mig för Elin (mellannamn) trots att jag hela tiden tydligt skrev under mina mejl med Caroline. Sen bad de mig skriva vilket datum jag tidigast kunde åka och jag skrev att skolan slutar den 8:e juni, vilket jag redan hade skrivit i mitt första mejl till dem långt innan det ens blev tal om en intervju. Då blev inte intervjun av ändå för de berättade plötsligt att de behöver en au pair tills i maj. Jag börjar fan tröttna alltså. Det känns som att de bara slösar bort min tid och energi och inte alls tänker på att jag som au pair också vill ha (och förtjänar) tydliga svar så snart som möjligt. Jag önskar att vi au pairer också kunde bli matchade med flera familjer samtidigt, så man slipper känna att man sitter fast tills dem tackar nej eller tills man ringer Cultural Care och ber att dem tar bort familjerna från ens profil! Men så fort jag tänker att jag ska stanna hemma i Sverige istället så skriker hela kroppen nej.

Så jag fortsätter väl då...

2 kommentarer:

  1. Hej!

    'Vissa familjer är jättesega att svara och visst blir man glad när en familj vill prata. Jag blev matchad i 8 omgångar nästan, men mindre bra familjer och vissa bra. Jag gjorde min ansökan så kom i matchningsprocessen i september. Jag blev matchad med en familj dagen innan julafton. Vi pratade den 27 och dagen innan nyår bestämde de sig att de ville ha mig. Och innan den matchningen var jag SÅ nära att skita i det för jag hade tröttnat. Men nu i efterhand är jag så sjukt glad jag inte gjorde det. Familjen verkar kanonbra och nu i efterhand var det värt väntan. Så håll ut, det kanske tar lite tid för vissa familjer kanske inte blir tillgängliga förrän mars. Men din perfekta familj kommer komma också. Håll bara ut och tänk på allt annat så länge! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar! Ja man kommer nog verkligen ångra sig om man inte står ut med hela processen. I slutändan så måste det väl finnas nån familj som passar mig också :) Och som du säger, just nu är det ju många familjer som behöver en au pair till våren. Så snart kommer det nog flera som behöver en till sommaren.

      Radera