måndag 27 januari 2014

Lavaströmmar och annat kul på semestern!

Såg precis på Aftonbladet att Europas mest aktiva vulkan Etna har haft ett utbrott igen. Fattar fortfarande inte att jag har varit uppe där. Och ändå var det så odramatiskt när det väl hände. Jag hade aldrig någon direkt dröm om att stå uppe på en vulkan innan dess, helt enkelt för att jag inte visste att man kunde göra det!

  

År 2005 åkte jag till Malta på en tre veckor lång språkresa. Har du inte fyllt 18 år än och har möjlighet; ta då chansen. Jag åkte med STS men vet att det finns flera andra organisationer som arrangerar detta också. Man kunde bo hos en värdfamilj men jag är glad att jag bodde på hotell som de flesta andra gjorde. I mitt hotellrum var vi fyra tjejer som inte har hörts mer än någon enstaka gång sedan resan, men under den perioden var vi väldigt tajta.


På förmiddagarna åkte vi i minibussar till skolan (gaah, att ens bara berätta om den här resan gör att  saknaden kryper sig på något enormt) och där hade vi engelskalektioner utifrån hur vi låg till sedan tidigare. Engelska har alltid varit mitt favoritämne så på första dagen fick jag nästan alla rätt på provet och placerades i den avancerade klassen. På rasterna köpte vi glass i kiosken och chillade på skolgården som var stängd med galler, kedjor och hänglås för vår egen säkerhets skull. Vid lunchtid fick vi välja om vi ville åka med bussarna tillbaka till hotellet eller följa med till en ny strand. Jag vete tusan hur många stränder Malta har men vart man än skulle på ön så tog det 20 minuter och vi fick se en ny strand nästan varenda dag. På helgerna fanns det möjlighet att dansa loss på STS egen nattklubb som låg utomhus inringad av en mur. Det var ett stort område fyllt med palmer och dansgolv. En gång hittade vi till och med en liten vild kattunge som gärna ville gosa.


Jag tänkte mycket på Malta idag för jag har sett "Dirty Dancing 2 - Havana Nights" för biljonte gången. Nog för att jag INTE träffade en random kille och började dansa salsa varje dag på Malta, men den filmen påminner mig ändå om resan. Husen och allt runt omkring var sandfärgat och skolkorridorerna lika färgglada och öde.

De som ville fick i förväg köpa extra resor. Jag och en av mina rumskompisar valde att åka över till Sicilien en dag. Efter att ha gått upp mitt i natten och spenderat ett par åksjuka timmar på en båt så kunde vi äntligen skymta vulkanen Etna långt bort. Vi fick först spendera några timmar på en marknad och sedan skulle vi åka med buss upp på vulkanen. Vår karismatiska guide Fransesca meddelade med stor förtjusning i mikrofonen att den vita röken som puffade upp från toppen betydde att vulkanen snart skulle få ett utbrott. (Inte ens våra ledare kunde låtsas att dem var bekväma med situationen då, haha).


På vägen upp såg man hus ligga halvt begravda efter tidigare utbrott. Ca 500-1000 meter innan toppen stannade man och där finns det restaurang och flera från lokalbefolkningen som säljer saker. Min rumskompis Linnea testade så många olika sorters honung att jag var förvånad att hon inte mådde illa! Vi poserade vid kanten av en krater där det blåste något så fruktansvärt. Hade man inte fötterna stadigt på jorden så hade man nog ångrat att man inte tog på sig fallskärm. Det betade dock en hel del getter på det här stupet och jag kan bara beundra deras mod...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar