onsdag 8 januari 2014

Det där med att flyga...

Jag låg och tänkte mycket på resan till New York inatt. De au pairer som åkte dit för ett par dagar sedan hade en jättejobbig resa med en massa strul tydligen. Man ser ju inte direkt fram emot att sitta 10-14 timmar på ett flyg. Som längst har jag nog flugit i ca 8 timmar. Men det största problemet för mig är mina öron.  De flesta får ju lock för öronen på grund av trycket, men jag är en av de få som dessutom får vidrigt ont. Under landningen känns det efter ett tag som att huvudet bokstavligen klyvs i två delar och jag är alltid rädd att trumhinnorna ska spricka. Numera försöker jag hålla mig lugn dock för smärtan har än så länge inte visat sig vara farlig. Men alla gamla knep som att tryckutjämna, tugga tuggummi, earplanes och liknande hjälper bara till viss del. Under den sista halvtimmen då planet landar är det som värst. Jag har läst om vissa på internet som lider av samma sak, de flesta av dem var öronbarn men det var aldrig jag. Många av dem skriver att de gråter för att det gör så ont. Själv pallar jag inte ens att gråta. Jag har god lust för jag är så frustrerad, men att gråta eller prata med någon innebär att jag måste röra käken och den trycker bara mer mot trumhinnorna. Så istället blunda jag bara och andas mig genom det.

Det är jättehäftigt att flyga och jag älskar att sitta vid fönstret så jag kan drömma mig bort när jag svävar över molnen. Man fattar ju inte att man är så högt upp. Det går bara att få ett perspektiv på det när man startar och landar och inte ens då kan man förstå hur ett flera ton tungt plan lyckas lyfta bara sådär. Det är makalöst och vackert! Men som mest har jag behövt mellanlanda en gång på en resa. Nu kan det bli så att jag måste mellanlanda två gånger, beroende på vilket flyg Cultural Care bokar in mig på. Känns väl lagom roande att kanske behöva stå ut med den smärtan tre gånger på ett dygn. Suck. Men man får ta en timme åt gången och underhålla sig själv på flyget. Kommer definitivt försöka sova en del, fastän jag sover jättedåligt på flygplan. Och så kommer jag ta med mig två böcker i handbagaget. Dessutom blir det att packa något enstaka ombyte ifall att flygbolaget tappar bort mina stora väskor. Ja jösses... längtar efter att komma igång och skriva packlistor och planera. Det är bland det bästa jag vet. Att organisera!

Flygresan till Kroatien 2010



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar