måndag 12 maj 2014

Mina favoritappar

Jag har den senaste månaden laddat hem olika appar för att testa vilka som kan vara bra att ha i USA. Flera av dessa går lika bra att använda i Sverige! Nu kommer jag ju inte använda min iPhone så värst mycket när jag är bortrest, men förhoppningsvis kan jag ladda hem dessa appar på mobilen som jag ska få av min värdfamilj!

FBI Child ID
The federal bureau of investigation lanserade den här fiffiga appen för ett par år sedan. Här kan man lägga in bilder och information om barnen man tar hand om. Händer det plötsligt att ett av barnen försvinner så har man bilder, vikt, längd och övrig information om barnet att ge polisen på direkten. Dessutom kan man genom bara ett par knapptryck skicka iväg den här informationen till andra myndigheter så att de genast kan sätta igång med sitt arbete. Appen innehåller även förebyggande säkerhetstips och en guide för hur man ska göra inom de närmaste timmarna och dygnen efter att ett barn har försvunnit.
Chem safety
Har du eller någon annan, till exempel ditt värdbarn, fått i sig någon typ av kemikalier så är den här appen bra att ha nära till hands. Det finns tusentals kemikalier listade här. Är bara att kolla på flaskan/burken som kemikalien låg i för att kolla vad den heter och sedan söka på namnet i appen. Där får du direkt upp olika alternativ som är lättlästa. Har detta skett under en brand eller en explosion? Har personen andats in ämnet, fått det på huden, svalt det eller fått det i ögonen? Utifrån dessa alternativ så kan du läsa om det innebär någon fara, vilka symptom man bör vara uppmärksam på och hur man bäst hanterar situationen.













Aspire news
Det här är nog min favorit! Den här appen passar ALLA. Dr Phils fru Robin McGraw har lanserat den här appen som hjälper folk i våldsamma situationer. Oavsett om du är i ett förhållande, ute på en dejt, träffar någon från nätet för första gången eller är ute på stan och festar så kan den här appen fungera som en trygghet. Även för oss au pairer som ska bo hos personer vi knappt känner är den är väldigt viktig. Loggan är täckt här då man inte vill att förövare ska kunna känna igen den. Den ser ut som en helt vanlig app på telefonen. När man har laddat ner den så tror man först att man har laddat ner helt fel grej! Här kan ni se en genomgång av Robin om hur ni använder appen.













Baby safety tips
I appen om baby safety får man 20 sidor tips som lika gärna skulle kunna passa barn upp till 2 år. Jag som ska ta hand om en liten bebis försöker läsa på så mycket som möjligt och även kolla YouTube-videos om just sånt här. Även fast jag redan kan det mesta så är jag inte jättevan vid att ta hand om små nyfödda och jag tycker inte man kan vara nog försiktig.













Pekbok för barn
Såna här finns det gott om i App store, men den boken jag har valt att ladda ner är på svenska då jag ska lära lillpojken det. Den är väldigt enkel så han kommer själv kunna trycka på den. Det spelas rolig musik i bakgrunden. Sedan dyker det upp en bild på ett djur och barnet ska då säga vad den kallas på svenska, sedan trycka på bilden och då gör djuret sitt läte och en röst säger namnet på djuret. Sedan bläddrar man vidare till nästa bild.













Cyclemeter
Då det finns en hel del cykelklubbar i Chicago så hoppas jag få användning av den här appen! Här ser man lätt vart på kartan man befinner sig, hur snabbt och hur långt man har cyklat.













Walkmeter
Den här appen fungerar på samma sätt som den förra, men jag tror jag kommer få betydligt mer användning av denna!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar