måndag 5 maj 2014

A billion failures and a few successes

Suck, suck, suck... har haft två dåliga dagar på rad. Igår skulle jag ha skrivit en tenta men blev så överväldigad av allt jag har att fixa inför USA och plugget att jag bara blev stressad. En sån där dag då tvångstankarna kryper sig på extra mycket. Hur frisk jag än klassas som av en psykolog så kommer de alltid att finnas där, för det är en kronisk störning. Så även fast jag inte alltid utövar tvångshandlingarna så är tankarna jäkligt påfrestande. Jag struntade i att lämna in tentan igår. För ett år sedan hade jag fortsätt slita mig igenom den men jag har lärt mig nu att det inte är någon idé.

Idag hade jag och Sussi opponering på vårt examensarbete. Vi satt med en grupp andra elever och gav kritik på varandras arbeten. Lagom roligt men det blev gjort i alla fall och vi hade en trevlig lunch tillsammans med vår lärare. Tills hon helt plötsligt annonserar att hon redan idag kan berätta vilka hon kommer låta gå upp för examination. Jahapp. Jag och Sussi har varit så säkra på att vi ska kunna redovisa arbetet i tid att vi inte riktigt har föreställt oss något annat. Men vår lärare tyckte inte vi var redo. Vi förstår varför men är ändå sjukt sura och besvikna såklart. Skolan är inte allt. Men när man är mitt uppe i det och fasiken aldrig blir klar, då känns det som ett evighetsprojekt. Så nu får vi köra nästa opponering i augusti genom Skype eftersom att jag befinner mig i USA då. Kommer utan att tveka missa redovisningen som jag hade sett fram emot.

Och jag bara känner, fan varför kan inte jag vara lika bra i skolan som "alla" andra? Jag har alltid varit den som ligger efter. Men det är då jag måste påminna mig själv om att skolsystemet faktiskt inte funkar för alla. Tänk bara på de framgångsrika människor som det gick åt helsike för i skolan också och deras liv blev faktiskt bra ändå. Jag måste komma ihåg människor som Jared Leto som har hyllats till skyarna det senaste året, men som hela tiden påpekat för media att han faktiskt var fattig som liten, hoppade av skolan och att det sen tog 10 år för hans band Thirty seconds to mars att ens slå igenom. Alla tidningar skriver om de ca 40 skådespelar-priserna Jared vann förra året, men ingen skriver om alla sömnlösa nätter och åratal av misslyckade arbeten som har lett dit.

"Dreams are the result of a million choices, a billion failures, and a few successes" - Jared Leto

Det här med plugget kommer ordna sig så småningom. men det är jobbigt att se pengar försvinna så snabbt pga små utgifter. Det är såna här dagar det är skönt att veta att jag har ett bra skyddsnät. Jag har turen att ha en väldigt schysst pappa som aldrig skulle lämna mig i sticket, utan ger mig pengar om jag behöver det. För han vet att jag bara frågar om sånt om jag verkligen börjar skrapa i botten av spargrisen. Så skulle jag nu inte ha tillräckligt med pengar inför min resemånad på grund av att CSN har dragit pengar och min budget helt fallerar så kommer det ordna sig ändå.

Jag måste göra det jag tror är bäst för stunden och det är att åka iväg som au pair. Självklart är det irriterade att veta att jag har skolarbete kvar hemma att göra men det tänker fan heller stoppa mig från att njuta av min tid i USA. Jag kan lika gärna dö i mitten av min vistelse där och då kommer jag verkligen ångra att jag inte har levt för stunden. Jag kommer bli klar med skolan nån gång. Jag kommer arbeta som lärare nån gång. Det är okej, det får ta tid. Jag har inte bråttom.

"You've got ONE life. Live it. Follow your dreams. Quit your job, drop out of school, tell your boyfriend he's lousy and walk out the door. This is YOUR time. This is YOUR life. You know what? Dream as big as you want to, it's the cheapest thing you'll ever do!" - Jared Leto


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar