fredag 20 december 2013

You are the fairytale told by your ancestors

Skulle egentligen ha tittat på Svenska hjältar-galan nu men blev distraherad av släktforskning. Tydligen uppträdde en bekant på galan ikväll så får kolla in det på TV4 play senare.

För de som inte vet så har jag ärvt mitt intresse för släktforskning av min underbara morfar. Det tog ett antal år efter att han hade gått bort innan jag satte igång, men det senaste året har varit fullt med roliga upptäckter! Jag har kontakt med två släktingar för tillfället som hjälper mig. Den ena är en av pappas kusiner som också släktforskar. Den andra är min morfars 95-åriga syster som själv inte forskar men som gärna delar med sig av det hon vet genom brevväxling. Båda har skickat ett flertal gamla bilder och jag som mer än gärna hade flyttat till 20-talet med alla stiliga frisyrer och kläder blir lyrisk av det. Än så länge har jag 556 personer i släktträdet och har många fler att lägga till, men det tar tid och energi.

Ur min bildskatt. Farmors mormor Margareta.

Jag har lyckats träffa på två adelssläkter dessutom. Båda var på farmors sida. Hon var väldans adlig tydligen, haha! Terserus och König heter dem. Den första i Terserus-släkten var en man vid namn Engelbertus Olai (Engelbrekt) Helsingus (Olsson) som var hovpredikant åt självaste Gustav Vasa. Jo jag tackar. Båda adelssläkterna är såklart väldigt gamla och har därför idag många grenar. Med andra ord så är det inte jättesvårt att hitta andra personer här i Sverige som också härstammar från dessa. Men det är kul ändå! Mannen som var hovpredikant åt Vasa hade flera barn som hade typiska bibliska namn (pappan var ju trots allt präst)... de hette bland annat Abel, Abraham, Isak och Israel (jag har två Israel i släktträdet...  fint namn!). Men barnet som jag härstammar från hette Daniel Engelbrekti (Engelberti) Engelbrektsson Dalekarlus Terserus. Bara Daniel liksom. Haha! Tycker det är roligt hur ett så modernt namn bara ploppar upp sådär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar