fredag 20 december 2013

"Vi har blivit bjudna på en sup av Sveriges hövding!" - Knota

Nyduschad och mår allmänt bra. Ska snart krypa upp här i datorstolen och se dagens avsnitt av julkalendern. Visst är den bra i år?? I tio år har jag gått omkring och trott att jag har blivit vuxen och tråkig eftersom att jag inte har roats för fem öre av de senaste julkalendrarna. Men i år värmer "Barna Hedenhös uppfinner julen" i hjärtat och får mig att skratta så högt att jag nästan måste kväva mig själv för att inte väcka övriga i huset, om jag tittar på avsnittet mitt i natten. Nattuggla som jag är!

I år blir det ingen snö varken på julafton eller nyårsafton. Den här julen blev inte alls som jag hade tänkt mig med begravning för farmor, ingen snö, ingen chokladkalender och ingen julstämning. Men när jag läser om folk som bor i krigsdrabbade länder och knappt har en mössa att värma sig med så inser jag att jag inte har mycket att gå omkring och klaga på. Såvitt jag vet så kan jag ju nästa år fira jul på ett ställe i USA där de får massvis med snö kring juletid, istället för badväder och solsken. Och jag har haft snö varenda jul i hela mitt liv fram tills nu. Ett enda år kan det väl få regna då. Igår kväll blev jag matchad med en familj som jag verkligen gillar så hoppas de hör av sig så vi kan prata. Vi verkar ha mycket gemensamt och barnen är i de åldrar som jag är mest bekväm att jobba med. De senaste tre-fyra familjerna som jag blivit matchad med hade pälsdjur. Så det var bara att bita i det sura äpplet och påminna mig själv om att det till slut kommer dyka upp något som passar bättre.

Sent igår kväll bakade nattugglan chocolate gingerbread cookies också. Det har blivit en ny jultradition. Ingefära, kanel, mörk choklad, muskovadosocker, nejlika, muskotnöt... man fyller praktiskt taget kakorna med en julexplosion. Jag gör alltid en dubbel sats för de går åt så fort. Receptet finns här för de som är nyfikna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar