måndag 30 december 2013

Matkoma

Igår hade jag och Sofie en riktig latdag.
Först gick vi till vår favoritrestaurang Chicco och åt världens godaste tortellini <3





















Efteråt svängde vi in på Konsum och köpte bröd till änderna. Sist vi var ner till Svartån och matade dem så vart vi praktiskt taget anfallna för de var så hungriga stackarna. Men nu var de så lugna och gulliga. (Thank God for that, så mätt som jag var så hade jag aldrig orkat springa ifrån dem). Vi rundade av med fika på Kalle på Spången vilket är världens mysigaste café men trots det så har jag inte varit där på flera år. Inte okej! Måste göras om. Snart.




 Kalle på Spången <3

Mitt i matkoman fick vi ett av våra spontana infall att kolla ifall Domkyrkan var öppen. I år har vi varit så himla duktiga på att sluta säga "åh det här skulle vara roligt att göra"... istället bara gör vi det! Så nu är det slutsnackat om vad vi missade på historielektionerna i skolan för lärarna gjorde ämnet tråkigt. Nu VILL vi lära oss och då ser vi till att göra det också. Vår kyrka är så vacker och trots att jag inte är troende så älskar jag att lära mig om dess historia. Hur folk levde förr är fascinerande. Det är också därför jag är så intresserad av släktforskning. Jag vet att några av mina förfäder var präster, främst i Dalarna, men det tillhör ju Västerås stift. Domkyrkan skulle stänga om bara en minut så vi hann gå in lite snabbt för att tända ljus och sen frågade vi om hur de fungerar med guidade turer. Både jag och Sofie var på såna rundvandringar i skolan flera gånger men vi lyssnade inte särskilt uppmärksamt. Numera kan jag dock sitta i timmar och googla om Västerås historia för det finns så fantastiska saker att upptäcka. Det visade sig att det kostar bara ca 40 kr per person att boka en rundvandring så inom ett par dagar ska jag ringa och boka en sån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar