fredag 6 december 2013

Ett öppet sinne öppnar dörrar

Iiih, blir lika glad i magen varenda gång jag får ett mejl om att jag har matchats med en ny familj. I början var det mest bara läskigt men nu känns det jättekul! Det känns även bra att jag har så lång tid på mig att välja familj så jag behöver inte stressa utan kan tacka nej till vissa familjer utan att oroa mig för om jag kommer hitta en i tid. Har tänkt på en sak dock. På familjernas profiler får dem svara på om huruvida dem skulle vara okej med att au pairen har en gäst som stannar över natten. De flesta brukar svara att au pairen gärna får ha vänner på besök under dagarna men att på nätterna får hon antingen inte ha en övernattningsgäst alls, eller så får hon inte ha nå övernattningsgäster av motsatt kön. Här ser jag två saker som stör mig lite:

1. De utgår nästan alltid från att au pairen är en tjej. Detta händer även på Cultural Cares Au Pair Buzz blogg, där värdföräldrar får hjälpsamma tips från en kvinna. Hon refererar alltid till au pairen som en "hon" i alla sina videos och artiklar. Trots att hon säkerligen vet att även killar kan bli au pairer.
2. De bara antar att tjejen är heterosexuell.

De flesta au pairer är tjejer ...jag gissar att det beror på att vi har uppfostras till att vara vårdande och det har varit vår roll i typ 100 år nu. Men det finns även ett antal killar som åker iväg som au pairer. Hur ska de känna sig delaktiga när vi övriga som är med i programmet snackar som att alla är tjejer? Och hur ska killarna någonsin kunna bygga upp självförtroendet att de är bra på att ta hand om barn när samhället tar för givet att de inte kan bara för att de har råkat födas med ett visst kön? Jag är personligen heterosexuell men kan inte låta bli att fnissa över vad som skulle hända om en familj fick en homosexuell tjej som au pair där regeln "inga övernattningsgäster av motsatt kön" gäller. "Heeelt lugnt för min del, jag har mer än gärna bara tjejer på mitt rum!".

"Alla har vi våra fördomar. De sitter bara på lite olika ställen."
- Carl Hammarén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar