onsdag 13 november 2013

Sådär ja, nästa tack...

Äntligen! Har i 1½ vecka "suttit fast" i matchningsprocessen med en familj som för det första vill ha en dansk au pair och som för det andra inte verkar ha haft någon koll alls på vad som krävs för att ge ett bra första intryck. Jag trodde de ganska snabbt skulle inse att jag inte är dansktalande men efter att de inte tackat nej efter två dagar så skrev jag ett meddelande till dem och sa att jag tyvärr inte kan bidra med det dem söker. Jag har inte hört ett pip från dem, varken bu eller bä, dessutom så är deras profil knappt ifylld. Det är dem som ska anställa mig, men i matchningsprocessen tycker jag att värdfamiljen måste ge mycket av sig själva också då jag måste veta vad det är jag tackar JA till. Vi ska trots allt bo tillsammans i minst ett år. Men det enda som stod på deras profil var namn, yrken och beskrivning av barnens personligheter. Inga bilder, ingenting om vad för sorts område de bor i, ingenting om vad de gillar att göra på fritiden och vad de skulle ha för förväntningar på mig som au pair. Efter att inte ha fått någon respons på 1½ vecka fick jag till slut lov att kontakta Cultural Care och nu har Boston-kontoret precis sett till så att familjen togs bort från min sida. Nog för att jag inte har bråttom med att hitta en familj. Men ger man sig in i något sådant här så tycker jag att man bör ta sitt ansvar att kolla sin mejl/CC-profil, helst dagligen, och vara snabb på att ge besked. Annars sitter ju jag fast i landet Limbo och kan inte matchas med någon annan värdfamilj som kanske skulle passa mig bättre.

Jag har all förståelse för att något kanske har hänt så de inte har haft tid att tänka på matchningsprocessen just nu, men då är de skyldiga att meddela Cultural Care om detta. Jag tar mig alltid tid att läsa igenom familjers profiler flera gånger och pratar även med dem ifall att mitt första intryck inte stämmer, men 1½ vecka utan ett pip träter på tålamodet. Jag är trots allt väldigt säker på att danska är något jag aldrig kommer att bemästra, haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar