lördag 23 november 2013

Mina planer efter USA

Jag har en lista med saker jag vill få gjorda när jag kommer hem från USA. Kommer bli kul att se om mina planer fortfarande ser ut såhär när jag kommer hem!

1. Skaffa egen lägenhet
2. Skaffa jobb som förskollärare (det är brist på detta i hela landet så är inte direkt orolig över att gå arbetslös...)
3. Betala av mina privata skulder (att få en egen, riktig lön kommer bli underbart)
4. Åka på en två-tre veckor lång semester i det nordligaste Sverige

Det där sista har jag längtat efter i fem år nu. När jag var 18 år så föreslog en av mina fastrar att hon och jag skulle åka på en kort skidsemester till Säfsen. Jag som bara var van vid att åka till varmare breddgrader såsom Gran Canaria, Turkiet, Malta och Sicilien tyckte väl att det lät lagom kul. Jag tänkte nog det som de flesta gör, att det kommer bli kallt och jävligt. Men ack så fel man kan ha! Den här semestern är än idag en av mina favoriter!! Tre dagar spenderade vi i en urmysig trästuga i Säfsen. Den stod på en familjs tomt men det kändes som om vi bodde där alldeles själva. Det var uppehåll bara ett par korta stunder, annars snöade det konstant. Så fort vi skulle använda bilen så var vi först tvungna att skrapa och skyffla bort en halvmeter snö. Dagarna spenderade vi i skidbacken, där min faster tålmodigt hejade på mig när jag sakta gled nedför barnbacken... haha. Vi hade med oss fika i form av varm choklad och nå väldans goda pajknyten med champinjoner och annat gott i som faster hade gjort.Vi åkte skidor tills solen gick ner. Kvällarna spenderades framför en film, oftast blev det "Greven av Monte Cristo" (2002) som ingen av oss hade sett förut men blev besatta av. Till det åt vi något riktigt varmt och härligt... pizza eller varma mackor med svampstuvning på...



Det här tänker jag göra om igen när jag kommer hem från USA. Fast denna gång ta en resa upp till nordligaste Sverige och kanske även ta en tur över till Finland och Norge när man är ändå är vid gränserna. Men först och främst köra upp till Kiruna nånstans... polcirkeln... bo i en mysig trästuga och vara omgiven av flera meter snö som faller varenda dag... äta varma mackor... se norrskenet... åka hundsläde.... kanske snöskoter... gå ute i naturen och knäppa fantastiska bilder... gosh alltså... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar