tisdag 12 november 2013

Hej och välkommen till min blogg!

Ända sen jag var ca 12 år har jag velat arbeta med barn och dessutom åka till USA. Att arbeta som au pair känns med andra ord som det perfekta valet. Jag tänkte egentligen åka direkt efter gymnasiet, men hade ingen bra koll på läget då och bestämde mig för klara av högskolan först. Såhär i efterhand är jag glad att jag bestämde mig för det. När jag kommer hem efter att ha varit au pair så kanske jag direkt vill flytta tillbaka till USA och då kan det vara otroligt skönt att ha en utbildning i bagaget och ha något att falla tillbaka på. Nu håller jag precis på och avklarar min högskoleutbildning på lärarprogrammet. Som mest kanske jag inte hinner klart med en matematikkurs, det beror på när jag åker. Men det är okej, det tar jag igen på en termin när jag kommer hem till Sverige.

Just nu finns det inte jättemycket att skriva om min resa då jag var ute i extremt god tid. Lite väl god tid. Cultural Care är väldigt bra på många sätt och vis, men om man inte visar konstant att man fortfarande är intresserad av att åka så bara antar dem att man inte är det. Men jag tyckte inte jag behövde stressa då jag började skriva på min ansökan i början av sommaren, nästan ett helt år innan jag har tänkt åka...
Men nu när matchningsprocessen började för en månad sedan så har jag äntligen kunnat andas lite och haft kul med att göra en bra presentationsvideo (har blivit värsta videoredigeringsexperten som bonus). Än så länge har jag haft 5-6 matchningar varav en familj som passade väldigt bra, men de behövde en au pair redan i slutet av året. Och jag kan inte åka förrän i slutet på mars eller slutet på juni. Jag kan ju tyvärr inte kasta mig iväg hur som helst utan behöver tid för att spara pengar, veta hur jag ska försörja mig under våren om jag inte åker iväg som au pair förrän till sommaren osv...
Känns rätt drygt när CC bara matchar en med familjer som behöver en au pair för en helt annan tidpunkt än när man själv kan åka, för de hoppas att man ska kunna åka tidigare. Men jag har gjort klart för dem sen länge tillbaka att det inte kommer fungera för mig... lite irriterad kan man bli då. För övrigt har jag varit väldigt öppen för vilka familjer jag kan tänka mig att bo hos, så länge tidpunkten passar för både familjen och mig. Men i det stora hela så är personalen på CC väldigt tillmötesgående, trevliga och snabba på att ge en hjälp när man behöver så tummen upp för det!

Ju närmre min resa jag kommer, desto fler uppdateringar blir det! Tills dess, hej då!

One day your life will flash before your eyes. 
Make sure it’s worth watching!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar