fredag 28 mars 2014

Good news from

Då var det min tur att få ett mejl där det stod "Good news from Cultural Care"! Tydligen så har mina värdföräldrar skrivit klart profilen idag för bara några timmar efter att jag hade mejlat och ändrat resedatum så var allting klart. Nu har det ÄNTLIGEN blivit verkligt för mig och jag LÄNGTAR efter att få åka!! Det har varit en 7 månader lång resa att sig hit. Och då räknar jag inte ens med att jag skrev min ansökan under hela förra sommaren. Kan knappt tro att det är klart men jag vet nu exakt vart jag ska bo någonstans och när jag ska åka.

23 augusti - Jag kom in på programmet
22 mars - Jag matchades jag med familjen
23 mars - Jag Skypeade med värdföräldrarna för första gången
25 mars - Jag Skypeade med mamman och fick träffa sonen för första gången
27 mars - Vi tackade ja till varandra
28 mars - Matchningsmejlet från CC kom
23 juni - Jag anländer på au pair skolan i New York
27 juni - Jag anländer hos värdfamiljen i Chicago, Illinois

Den här familjen tokälskar att resa. Pappan har varit i 49 av USA:s 50 stater. Lillpojken har till och med hunnit besöka 20 stycken stater också. Mamman har rest till mer än 35 länder, bott i England, Australien och varit skidinstruktör i Schweiz! och besökt både Uppsala och Stockholm. Så hon kan ju redan en del om den svenska kulturen, vilket gör det lite extra klurigt att hitta på bra presenter. Men det löser sig!

Bebisen beräknas födas i mitten på maj så den första tiden kommer jag dela ansvaret för barnen med mamman. Men i September tar jag över allt ansvar. Då kommer pojken gå i förskola tre timmar varje förmiddag, sen hämtar jag honom strax innan lunch och hittar på aktiviteter tills det är dags för eftermiddagsvilan. Just nu sover han två gånger per dag men det ska de försöka ändra på innan jag kommer. För att vara så liten så har han många roliga aktiviteter på gång. Musikklasser, gymnastik, lekgrupper osv!

Jag gillar att de gör storkok ungefär en gång i veckan så sonens mat är oftast klar att ta fram och värma. Skönt för mig som är vegetarian att slippa laga till kött hela tiden! Jag har inget emot att göra enklare grejer men det är ju inte direkt min favoritsyssla ;) Familjen är katolsk men det är inget som styr deras liv så värst mycket, som mest går de till kyrkan ibland och lär sonen att be en bön innan maten.

Varje söndag under sommar/höstmånaderna har de en bondmarknad i närheten av där de bor. Låter urmysigt att gå dit. De bor dessutom nära stranden vilket jag verkligen inte tänker klaga på. Vi har tillsammans bestämt att jag inte kommer använda bilen på fritiden för de bor trots allt i centrum av Chicago där det finns gott om transportmedel. Som mest kommer jag köra för att hämta pojken på förskolan varje vardag. Då måste jag tydligen ut på en stor väg men med lite övning så ska det inte vara nå problem.

Pratade precis med Frida och kom fram till att vi kommer bo bara 10 minuter från varandra!! Så himla skönt att ha någon i närheten som verkar väldigt schysst och som redan har gått igenom allt det här och kan ge råd. Nu har jag så himla mycket att förbereda, men ska kolla listan som jag förberedde för ett tag sedan och finslipa den lite...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar